Mengendalikan penentangan anti-jangkitan: Nanopartikel shell antibakteria pusat menyalin Phage dapat membantu

Seperti yang ditunjukkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, salah satu bahaya kesejahteraan terbaik di seluruh dunia adalah mikroorganisma selamat anti mikroba. Individu secara konsisten menggunakan agen anti-jangkitan untuk menghalang atau bertindak balas terhadap pencemaran, namun apabila mikroba maju dan membuat halangan, penyakit, sebagai contoh, radang paru-paru dan tuberkulosis semakin rajin untuk dirawat.

Penganalisis di Universiti Notre Dame sedang berusaha untuk memerangi masalah ini dengan mencari bakteria atau phages. Phase adalah jangkitan yang menyerang mikrob, sepadan dengan bagaimana mikroorganisma memudaratkan individu, namun organisma mikroskopik masih tidak dapat mewujudkan perlindungan daripada jangkitan ini. Dalam penyiasatan yang diedarkan dalam Pendahuluan Nanoscale, penganalisis telah menunjukkan kecukupan rangka kerja berasaskan nanopartikel lain yang menyalin bagaimana serangan phages dan menghapuskan mikrob.
“Daripada mengejar anti-mikrob berikut, kita perlu membuat satu rangka kerja yang dapat merawat penyakit dan merupakan pilihan bahawa organisma mikroskopik tidak dapat membuat perlindungan dari,” kata Prakash Nallathamby, melihat guru guru penerbangan dan mekanik rekaan dan penyelarasan pencipta penyiasatan. “Dalam usaha yang mendasari kami, kumpulan kami mempunyai pilihan untuk menyembelih beberapa jenis mikroorganisma yang berkaitan secara klinikal dengan tahap pencapaian yang beralih.”
Rangka nanopartikel yang meniru phage terdiri daripada nanopartikel emas yang dilindungi perak yang tersebar secara sembarangan di pusat silika. Sebaik sahaja dibuat, kerangka itu telah dibina untuk kapasiti pembunuhan empat jenis mikrob yang diketahui mempunyai strain selamat anti-toksin: Corynebacterium striatum, Enterococcus faecalis, Pseudomonas aeruginosa dan Staphylococcus aureus. Mikroorganisma yang berbeza ini menyebabkan pelbagai masalah perubatan termasuk penyakit alat prostetik, sepsis, meningitis dan pencemaran darah.
Ujian pengenalan menunjukkan bahawa kerangka nanopartikel adalah 50 hingga 90 peratus yang memaksa membunuh strain mikroba untuk segalanya kecuali Pseudomonas aeruginosa, yang hanya berkuasa 21 peratus. Walau apa pun, apabila pakar menyertai rangka kerja nanopartikel dengan peptida yang juga mempunyai pergerakan antibakteria, rangka kerja itu berjaya 100 peratus untuk menyembelih organisma mikroskopik.
Dengan menggabungkan komponen semulajadi, kami mempunyai pilihan untuk membuat nanopartikel menjadi semakin menarik dalam mengambil mikroorganisma dalam ujian awal,” kata Nallathamby. “Pada masa ini, kami dengan berkesan berharap untuk bergabung dengan persatuan yang akan mendorong rangka kerja ini kepada laporan klinikal.”

No comments:

Powered by Blogger.