Bagaimana sistem planet dekat mendapat ‘Pembahagian Luar Biasa’, dan mengapa ia membuat perbezaan untuk kehidupan di Bumi

Pakar dari Amerika Syarikat dan Jepun mendedahkan akar potensinya “Pembahagian Luar Biasa” kejiranan kami yang luar biasa. Punca yang ketara ini mungkin telah mengasingkan sistem planet dekat tidak lama selepas matahari terbentuk pada asalnya.

Keajaibannya agak serupa dengan bagaimana Gunung Rocky mengasingkan Amerika Utara ke timur dan barat. Di satu pihak adalah planet “bumi”, misalnya, Bumi dan Marikh. Mereka terdiri daripada tahap yang sangat asas pelbagai jenis bahan daripada jauh lebih jauh “jovian, misalnya, Musytari dan Zuhal.
“Inkuiri ialah: Bagaimana anda membuat bahagian komposisi ini?” kata pencipta utama Ramon Brasser, seorang saintis di Institut Sains Bumi-Life (ELSI) di Institut Teknologi Tokyo di Jepun. “Bagaimanakah anda menjamin bahawa bahan dari kumpulan planet di dalam dan luar yang berdekatan tidak bersatu pada masa yang sesuai dalam sejarahnya?”
Brasser dan penulis kayu Stephen Mojzsis, pendidik di Jabatan Sains Geologi CU Boulder, berpendapat mereka mempunyai tindak balas yang sesuai, dan ia mungkin hanya mendedahkan pandangan baru tentang bagaimana kehidupan bermula di Bumi.
Plat matahari memegang tanda penting
Pasangan itu mengesyorkan bahawa kumpulan planet berhampiran yang awal dibahagikan kepada apa jua keadaan dua kawasan dengan struktur cincin seperti yang membentuk bulatan di sekitar matahari muda. Bulatan ini mungkin telah menyebabkan ramalan yang ketara untuk pembangunan planet dan batuan ruang, dan juga latar belakang sejarah kehidupan di Bumi.
“Penjelasan mungkin untuk perbezaan komposisi itu adalah bahawa ia bangkit daripada struktur yang lahir dari plat gas ini dan residu,” kata Mojzsis.
Mojzsis menyedari bahawa Pembahagian Besar, istilah yang dia dan Brasser melahirkan, tidak kelihatan seperti hari ini. Ia adalah ruang regangan yang kosong secara umum yang terletak berdekatan dengan Musytari, hanya lewat apa stargazers memanggil tali pinggang ruang angkasa.
Jadi, kerana itu, anda boleh dalam mana-mana membezakan kualitinya melalui sistem planet terdekat. Bergerak ke bawah dari garis itu, dan kebanyakan planet dan batuan ruang pada umumnya akan menyampaikan plenitud atom sederhana yang rendah. Pergi ke lain-lain ke arah Musytari dan masa lalu, namun, dan gambar bergantian naik: Hampir segala-galanya dalam sekelip mata planet yang tidak dapat diakses ini terdiri daripada bahan-bahan yang kaya dengan karbon.
Polariti ini “sebenarnya tidak dijangka apabila ia mula-mula dijumpai,” kata Mojzsis.
Banyak penyelidik menjangkakan bahawa Musytari adalah pengendali yang bertanggungjawab untuk kejutan itu. Alasannya ialah planet ini sangat besar sehingga sejauh ini mungkin sebagai sempadan graviti, memelihara batuan dan residu dari sistem planet dekat luaran yang berputar ke arah matahari.
Jadi, kerana itu, Mojzsis dan Brasser tidak dipujuk. Para penyelidik menggunakan kemajuan rekreasi PC untuk menyiasat tugas Jupiter dalam membangun sistem planet dekat. Mereka mendapati bahawa sementara Musytari adalah besar, ia mungkin tidak cukup besar dari kelawar dalam perkembangannya sehingga menghalang perkembangan bahan kasar dari bergerak ke bawah.
“Kami menghantam kepalanya,” kata Brasser. “Sekiranya Jupiter bukan pakar yang bertanggungjawab untuk membuat dan mengekalkan polaritas komposisi, apa lagi yang boleh?”
Jawapan yang dipaparkan
Untuk jangka masa yang panjang, para penyelidik yang menjalankan pemerhatian di Chile yang disebut Atmama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) telah melihat sesuatu yang tidak biasa di sekeliling bintang-bintang yang ditanggal: Rangka kerja cemerlang masih sering diliputi oleh plat gas dan residu yang, dalam cahaya inframerah, kelihatan agak seperti mata harimau.
Sekiranya cincin perbandingan wujud dalam sistem planet kita yang hampir berbilion-bilion tahun lalu, Brasser dan Mojzsis merenungkan, ia boleh dipertanggungjawabkan untuk Pembahagian Besar.
Itu adalah dengan alasan bahawa cincin tersebut akan membuat kelompok berputar gas dan residu bertekanan tinggi dan rendah. Oleh itu, kumpulan-kumpulan tersebut mungkin menarik struktur sistem planet yang paling tepat pada masa itu menghalangi beberapa tenggelam tertentu – satu yang akan ditawarkan naik ke Jupiter dan Saturnus, dan lain Bumi dan Marikh.
Di pergunungan, “The Great Divide membuat saluran air entah bagaimana,” kata Mojzsis. “Ia seperti bagaimana pengetatan berat ini akan memisahkan bahan” di dalam kumpulan planet berdekatan.
Walau apa pun, dia termasuk, ada satu proviso: Itu halangan dalam ruang mungkin tidak bagus. Sesetengah bahan sistem planet berhampiran luaran mungkin dalam apa jua hal telah bergerak ke atas jurang. Tambahan pula, penjenayah-penjenayah itu mungkin penting untuk pembangunan realiti kita sendiri.
“Bahan-bahan yang boleh pergi ke Bumi adalah bahan-bahan yang kaya dengan karbon yang tidak dapat diprediksi,” kata Mojzsis. “Lebih-lebih lagi, ini memberi anda air, ia memberi anda organik.”
Selebihnya adalah sejarah Bumi.

No comments:

Powered by Blogger.